Oppsigelse og avskjed – hva kan du kreve i erstatning?

I de tilfeller hvor arbeidstaker blir usaklig oppsagt (arbeidsmiljøloven § 15-7) eller urettmessig avskjediget (arbeidsmiljøloven § 15-14), kan arbeidsgiver bli pålagt å utbetale erstatning (arbeidsmiljøloven § 15-12) til arbeidstaker.

Arbeidstakers krav på erstatning deles ofte inn i «økonomisk tap» og «ikke-økonomisk tap», også betegnet oppreisning.

Oppreisningserstatningen skal gi en økonomisk kompensasjon for den belastning oppsigelsen eller avskjeden har påført arbeidstakeren. Videre kan manglende overholdelse av saksbehandlingsreglene, slik som drøftelsesmøte og formuriktig oppsigelse eller avskjed, resultere i at arbeidstaker kan bli tilkjent oppreisning.

Ved utbetaling av oppreisningserstatning, skal det ikke foretas forskuddstrekk. Beløpet er skattefritt for inntil 1,5 G (kr 159 598,-).

Merk at partene ikke kan avtale fritt hvorvidt sluttoppgjør skal utbetales som oppreisning, med den fordel at mottaker ikke blir beskattet. Som nevnt er det flere vilkår som må være oppfylt. For det tilfellet vilkårene ikke er oppfylt og partene likevel velger å utbetale oppgjør i form av oppreisning, må det søkes regulert i avtalen hvordan potensiell skattebyrde skal fordeles mellom partene.

Har du mottatt oppsigelse eller avskjed?

Da kan du kontakte advokat Valon Krasniqi på tlf. 988 57 218 / e-post vk@skaunadvokat.no for en gratis førstegangsvurdering. Du vil raskt få en avklaring på om du kan ha krav på erstatning.

Alternativt kan du sende kopi av arbeidsavtale, oppsigelse eller avskjed, samt en kort beskrivelse til kontakt@skaunadvokat.no.

Valon Krasniqi