Lønnskrav når arbeidsgiver går konkurs - Lønnsgaranti

Mange arbeidstakere i Norge vil på et eller annet tidspunkt kunne oppleve at bedriften de er ansatt i går konkurs, blir tvangsavviklet eller tvangsoppløst. Enkelte ansatte vil også være så uheldige å oppleve at arbeidsgiveren ikke er i stand til å betale lønn og feriepenger også i en tid forut for boåpningen, og at det svært er begrenset med midler i boet når konkursen først er et faktum.

For å sikre at arbeidstakere i slike situasjoner ikke skal stå helt uten dekningsmuligheter for sine krav på lønn, feriepenger eller andre ytelser fra sin konkursrammede arbeidsgiver, kan en søke om dekning fra den statlige lønnsgarantiordningen.

Hvordan søker jeg?

Når retten har besluttet å ta arbeidsgiveren under konkursbehandling, vil den samtidig oppnevne en bostyrer. Denne vil ha som en av sine oppgaver å sørge for at alle ansatte i selskapet får informasjon om konkursåpningen, men også om lønnsgarantiordningen og hvordan de kan melde sine krav i boet. I de fleste tilfeller gjøres dette ved at den enkelte får tilsendt et informasjonsbrev som også inneholder en formell oppsigelse og en erklæring om at konkursboet ikke trer inn i arbeidsavtalen.

For å søke om dekning for utestående lønns-, feriepengekrav og andre ytelser, må den ansatte så fylle ut og signere et skjema på nettsidene til NAV: https://www.nav.no/lonnsgaranti

Når en skal søke om lønnsgaranti, så er det viktig å merke seg spesielt to ting:

  • Du er selv ansvarlig for å sannsynliggjøre kravet. Du må altså selv fremlegge bevis på at den konkursrammede arbeidsgiveren skylder deg penger for utført arbeid og/eller arbeid som du skulle ha utført i tiden fremover.

    • Det anbefales derfor at arbeidstakere tar vare på kopier av arbeidskontrakt, lønnsslipper, vaktlister, attesterte timelister og lignende. Dette da det i noen konkursrammede bedrifter kan vise seg å være mangelfull dokumentasjon og regnskapsførsel.

  • Opplysningene du oppgir i skjemaet skal være så korrekte og fullstendige som mulig. Feilaktige eller manglende opplysninger kan føre til tilbakebetalingskrav fra NAV, og kan i ytterste konsekvens være straffbart.

Utfylt og signert skjema sendes til bostyrer sammen med dokumentasjonen som sannsynliggjør kravet. Bostyrer vil deretter foreta en registrering og vurdering av kravet før det innstilles og sendes videre til NAV Lønnsgaranti.

Hva kan jeg søke om?

I utgangspunktet kan du søke om enhver lønnsytelse som arbeidsgiveren måtte skylde deg. Dette kan være lønn for utført arbeid, lønn i oppsigelsestid, og også lønn for arbeid som skulle ha vært utført - for eksempel dersom arbeidsgiveren ikke hadde arbeid å tilby i en periode. I tillegg kan du søke om feriepenger og andre ytelser, så som pensjon, opptjente bonuser eller vederlag for ikke-uttatt ferie. Enkelte vil også ha krav på renter og inndrivelseskostnader.

Det er likevel viktig å merke seg at lønnsgarantiordningen har begrensninger, hvorav de viktigste er:

  • Lønn i oppsigelsestid dekkes kun i inntil én måned etter konkursåpningen. For eksempel der konkurs åpnes 15. mars, vil lønnsgarantiordningen kun dekke lønn for oppsigelsestid fra konkursåpningen og frem til 15. april.

  • Du kan maksimalt kreve dekning for 6 måneder med lønnsperioder for lønn og pensjon. Disse kan ikke ha forfalt tidligere enn 12 måneder før fristdagen. Fristdagen er den dagen hvor et krav om åpning av konkurs som blir tatt til følge kom inn til tingretten.

  • Det er også kun mulig å få dekning av lønnsgarantien for feriepenger som ble opptjent det samme kalenderåret som fristdagen til konkursen, og kalenderåret før dette.

  • Det totale kravet du kan få dekning for kan ikke overstige 2 ganger grunnbeløpet i folketrygden på fristdagen. For tiden utgjør denne grensen kr 237 240,-.

  • Arbeistakere som har en aksjeandel på minst 20 % eller mer i det konkursrammede selskapet, eller ansatte som har tatt arbeid hos en bedrift de burde ha forstått ikke var i stand til å betale lønn, vil kunne bli nektet rett til dekning.

Det er også verdt å merke seg at andre inntekter i søknadsperioden, for eksempel om en arbeidstaker har funnet seg nytt arbeid i oppsigelsestiden, vil komme til fradrag.

Selv om en arbeidstaker ikke oppnår full dekning for sitt krav gjennom lønnsgarantiordningen grunnet for eksempel begrensningene for hvor lang oppsigelsestid lønnsgarantiordningen kan dekke, så kan det likevel være muligheter for å oppnå dekning for restkravet i konkursboet. Dette da reglene for lønnsgarantidekning og lønnskravets prioritet etter dekningsloven har en del avvikende regler. Disse vil behandles i en senere artikkel.

Hvor lang tid tar det?

Saksbehandlingstiden fra du sender inn søknaden til boet og inntil pengene er på konto vil variere. Der kravet som fremsettes kun gjelder et godt dokumentert lønns- og feriepengekrav, kan saksbehandlingstiden være på noen få uker, opp til 2 måneder.

I de tilfellene hvor søknaden krever grundigere behandling, for eksempel der det mangler dokumentasjon eller i tilfeller som for eksempel involverer permitteringer, sykmeldinger eller ulike bonusordninger, kan det imidlertid være adskillig lengre saksbehandlingstid.

Når NAV Lønnsgaranti har fattet et vedtak i din sak, vil dette først oversendes bostyrer, som så vil informere deg om eventuelt avslag eller innvilgelse av kravet, helt eller delvis. Så snart pengene er mottatt på boets konto, vil disse kort tid etter utbetales til deg etter fradrag for pliktige skattetrekk, eventuelle forskudd og andre trekk.

Dersom du mener vedtaket er feil, løper det en klagefrist på tre uker fra du mottok vedtaket.

Betaler ikke arbeidsgiveren lønn?

Dersom arbeidsgiveren ikke betaler ut lønn til avtalt tid, kan det være at du som arbeidstaker befinner deg i en situasjon hvor du må fremsette krav og påbegynne inndrivelse så snart som mulig. Dette da en arbeidstaker som venter for lenge blant annet kan risikere å tape dekningsmuligheter hos lønnsgarantiordningen.

Hvis arbeidsgiver er i en konkurssituasjon kan det også noen ganger oppstå vanskelige problemstillinger rundt beregning og fremsettelse av lønnskrav, eller i forbindelse med en klage over det du mener er et uriktig vedtak fra NAV Lønnsgaranti.

Hvis du trenger du bistand med fremsettelse eller inndrivelse av lønnskrav, så kan du ta kontakt med advokat Martin Hartveit Grøttland på tlf. 900 84 045 / mhg@skaunadvokat.no eller advokat Valon Krasniqi på tlf. 988 57 218 / vk@skaunadvokat.no, for en vurdering av din sak.